Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2-6 yaş bilişsel gelişim
#1
2 -6 YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM

--------------------------------------------------------------------------------
İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM ( 2-6 YAŞ )
Kapsadığı yaşlardan da görüldüğü gibi bu dönem okul öncesi döneme denk düşmektedir.
Adından anlaşılabileceği gibi, henüz işlemlerin yapılmadığı, ancak işlemlerin yapılabilmesi için hazırlıkların öngörüldüğü bir dönemdir.
Bu dönemdeki çocuklar, mantık kurallarına uygun düşünme yerine, olayları sezgilerine dayanarak açıklar ve neden gösterirler.
Bu dönemdeki en çarpıcı değişiklik; sembolik işlemlerin zenginleşmesi ve temel becerilerin kullanılmaya başlamasıdır. Bu değişiklikler önemli ölçüde dilin kullanımı ile başlar. Piaget dili, kavramları temsil eden sembolik bir fonksiyon olarak değerlendirir.
Nesneler artık sembollerle temsil edilmeye başlanır. Bir şeyin yerine başka bir şeyi koyabilme yeteneği; çocuğun dili kullanmasını, yorum yapabilmesini, resim çizebilmesini, oyunlarının inşa ve sembolik oyunlara doğru yaygınlaşabilmesini ve okuyup yazabilmesini olanaklı kılar.
• Okul öncesi döneme den düşer.
• Adından da anlaşılacağı gibi henüz işlemlerin yapıldığı, ancak işlemlerin yapılabilmesi için hazırlıkların öngörüldüğü bir dönemdir.
• Düşünceleri egosantriktir, yani olayları değerlendirme şekli bakış açısı ile sınırlıdır, farklı görüşlerin olduğunu düşünemez. Kendi bildiğini herkesin de bildiğini sanır. Başka bir deyişle kendisi ile dış dünya arasında ayırm yapamaz. Tek boyutlu düşünceye sahiptir.
• Çocuk cansız nesnelere canlılık atfeder _ animizm. 4-5 yaş için her şey canlıdır; 6-7 yaş için hareket eden şeyler canlıdır.
• Doğa olaylarını insanların yarattığına inanır _yapaycılık.
• Paralel oyun.
• Toplu monolog.
• Mantıklı düşünemediklerinden ve düşünceleri tek boyutlu olduğundan değişmezlik/korunum ilkesini kavrayamazlar. Çünkü yargısı görünenin önüne giçmez, gördüğüne inanır + sadece bir tek yön üzerinde düşünür + akıl yürütmeleri burada ve şimdi ile sınırlıdır, geçmişi ve geleceği birlikte düşünemezler.
• Tersine dönebilirlik kavramını da kazanmışlardır. Örn: 6+3=9 ve 9-3=6
• Sayı saymada sıkça hata yaparlar. Hata yapsalar bile sayıların niceliği hakkında fikirleri yoktur.
• Birebir denklikte de başarılı değillerdir. Dönemin başı ile sonu arasında fark vardır.
• Tümdengelimi ve tümevarımı kullanamazlar, ikisinin arasındadırlar__özelden özele akıl yürütme. Her gün kahvaltıda içtiği sütü o gün içmezse, kahvaltı etmediğini söyleyebilir.
• Kavram gelişimi de henüz tamamlanmamıştır. Bu dönemde görülen kavramlara ÖN KAVRAMLAR denir.
 Çocuğa bir nesnenin tanımı sorulduğunda kendi işine yaraması açısından tanım getirir.
 Hepsi ve bazı kavramlarını düzene koyamaz. Bütün ile parçasını aynı zamanda düşünemez. Örn: “bütün kediler hayvandır, bazı hayvanlar kedi değildir” i beceremez.
 Uçağın nasıl uçtuğunu sorduğumuzda, ilgili sözcükleri sıralar sıralar. Kıyaslama yapamaz.
• Nesneleri renklerine, büyüklüklerine, şekillerine göre sınıflandırabilir.
• Nesneleri tek ve belirgin özelliklerine göre sınıflandırabilir.
• Kalıp yargılar geliştirir _ sınırlı deneyimleri nedeniyle.
• Kuralları anlama ve hatırlamada zayıftır.
• Olayların sırasını açıklamada zayıftır.
Cevapla


Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi